środa, 22 lipca 2015

Domek z piernika



Piernikowy domek robiłyśmy z mamą z przepisu na piernik staropolski. Ciasto zawsze wyrastało i wycięte okna i drzwi nam się odkształcały. Nie wyglądało to tak jakbyśmy chciały. Dlatego mama w tym roku postanowiła mi znaleźć przepis na dobre ciasto nadające się na domek z piernika. I znalazła przepis na blogu Śladami Słodkiej Babeczki.


 
 
Tym razem wypieczone elementy wyglądały rewelacyjnie. Nic się nie zniszczyło i wszystko wyglądało po upieczeniu rewelacyjnie. Mój domek jest zdecydowanie większy niż domek Słodkiej Babeczki dlatego też musiałam zrobić go z dwa razy takiej ilości składników. Jeśli chcecie upiec mały domek wystarczy połowa składników. Wykroje do domku zaprojektowała mi mama na tekturowych kartonikach i przykładałam je do ciasta żeby wyciąć poszczególne części.
Składniki:
Ciasto:
  • 1,200 kg mąki pszennej
  • 500 g masła (bo zjemy nasz domek), może być margaryna
  • 400 g ciemnego cukru
  • 14 łyżek płynnego miodu
  • 3 łyżeczki sody
  • 2 opakowania przyprawy do piernika
Lukier królewski (nasza zaprawa do sklejenia domku).
  •  2 białka
  • 500 g cukru pudru ( musi być gęsty żeby dobrze się skleił)

 
Przygotowanie:

Miód z masłem i cukrem podgrzewamy aż się rozpuści. Odkładamy na bok aż przestygnie. W tym czasie mieszamy mąkę, sodę i przyprawę do piernika na koniec wlewamy przestudzone masło z miodem i cukrem. Miksujemy do uzyskania jednolitej konsystencji.
Ciasto rozwałkowujemy i wycinamy z niego elementy domku. Po 2 boczne i 2 przednie ściany, w których najlepiej od razu wyciąć okna i drzwi. Ciasto pięknie się wypieka  i nie rozlewa się. Oraz wycinamy dwa blaty na dach.
   
Pieczemy około 15 minut w tem. około 180 stopni. 
Po upieczeniu ciasto zostawiamy żeby ostygło i stwardniało.  Kiedy to się stanie możemy brać się za sklejanie. Najlepiej uzbroić się w cierpliwość i robić to stopniowo.
 
 
SMACZNEGO!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz